Inhoud van de training

In de achtweekse training ‘Aandacht werkt’ komen dezelfde aspecten aan bod als in de MBSR-training  voor volwassenen (zoals compassie, acceptatie van gevoelens en bewust bewegen).

Door middel van (begeleide)meditaties, zintuigelijke oefeningen, yoga-oefeningen, verhaaltjes en gesprekjes leren kinderen zichzelf steeds iets beter kennen. Ze leren waar hun grenzen liggen en dat ze de keuze hebben om te stoppen. Ze leren ook om even helemaal niets te doen en te ervaren wat er op dat moment gebeurt. Zo ervaren kinderen dat ze uit hun ‘hoofd vol gedachten’ kunnen gaan en in hun lijf kunnen gaan. De adem is het belangrijkste ankerpunt tijdens de training. De adem heb je altijd bij je en dus kun je er altijd even met je aandacht naartoe gaan. Dit kan kinderen helpen om zich beter te concentreren, om te gaan met piekergedachten en niet meteen te reageren op een gedachte of gevoel.

Wat kunnen kinderen nog meer leren?

  • Concentreren; even stoppen met wat ze aan het doen zijn en de aandacht naar de adem brengen. Door regelmatig ‘te zitten met de aandacht van een kikker’ leren kinderen het verschil tussen ‘doen’ en ‘niet doen’. Ze merken op wanneer zij afgeleid zijn en dat zij de keuze hebben om weer terug te keren naar de adem. Hierdoor neemt impulsiviteit af en de concentratie toe.
  • Het benoemen en begrijpen van gevoelens en gedachtepatronen; zoals angst, woede, verdriet en piekeren. Door emoties en gedachten te ‘laten zijn’ en er niet over te oordelen, ontstaat er ruimte. Precies genoeg om niet meegesleept te worden door die gevoelens of ze te negeren. Dit zorgt voor meer rust en balans.
  • Aanwezig zijn in het NU; waardoor kinderen merken dat er NU heel veel goed is. Ook als er spannende dingen te wachten staan of als er nare dingen gebeurd zijn, NU is alles oké.
  • Zelfvertrouwen te hebben; door niet oordelen over de eigen gedachten en gevoelens. Ervaren dat je gedachten en gevoelens HEBT, in plaats van dat je ze BENT.
  • Het geheugen verbeteren; door de aandacht te richten op wat je NU doet kun je beter herinneren wat je geleerd hebt.
  • Aardiger te zijn voor zichzelf en anderen; Je krijgt meer begrip voor jezelf en anderen. Het afwijzen van gevoelens of gedachten neemt af.. Door oefenen in aardig zijn (compassie), merken kinderen hoe groot de waarde van mildheid is. Door bewustwording van deze kwaliteit neemt pestgedrag af.